All for Joomla All for Webmasters

۵ اسفند، روزمهندسان حمل و نقل و ترافیک شهری را گرامی می داریم

اتحادیه سازمانهای حمل ونقل همگانی کشور ؛ فرارسیدن پنجم اسفند،روز بزرگداشت مقام شامخ خواجه نصیرالدین طوسی که مذین به روز مهندسی می‌باشد، به  تمامی مهندسین عمران، ترافیک، طراحان شهری، برنامه ریزان شهری  و… تمامی متخصصین و فرهیختگانی که درزمینه‌های مختلف برای ارتقاءحمل و نقل همگانی در کشور عزیزمان، ایران اسلامی خدمت می کنند، تبریک وتهنیت عرض نموده و اقدامات ارزشمند آنان را در زمینه ایجاد حمل و نقل روان وایمن ارج می نهد.

نگاهی به اقدامات مهندسین ترافیک:

مهندسی ترافیک بخشی از مهندسی حمل و نقل است که درباره برنامه ریزی ، طرح هندسی و عملکرد ترافیکی راه ها ، خیابانها، بزرگراه ها و شبکه آنها ، پایانه‌ها و کاربری زمین های مجاور و ارتباط آنها با سایر سیستم های حمل و نقل بحث می کند.

مهندسی ترافیک بر خلاف بسیاری از شاخه های مهندسی با مسائلی درگیر است که نه فقط به عوامل فیزیکی(ساختار شبکه راه ها و ویژگی های وسایل نقلیه) بلکه اغلب با عوامل و رفتارهای انسانی ، راننده و عابر و ارتباط آنها با پیچیدگی های محیطی نیز بستگی دارد. بنابراین شناخت این عوامل و رفتارها از اهمیت خاصی برخوردار است.

مهندسی ترافیک به شکلی که امروز شناخته می شود با تحولات وسایل نقلیه موتوری پیشرفت کرده و بسیار از سوابق این تخصص ریشه تاریخی دارد؛ به عنوان مثال خیابان های یکطرفه در روم قدیم وجود داشته و تسهیلات مخصوص برای پارک ارابه ها در خارج از مسیر خیابان ها درنظر گرفته شده بود.

با توجه به اهمیت زیاد مسائل ترافیکی لزوم وجود متخصصین ترافیک در برنامه ریزی و مدیریت شهری بر همگان آشکار است. بر این اساس اولین پست مهندسی ترافیک رسما در سال ۱۹۲۴ میلادی در ایالات متحده امریکا بوجود آمد. با توجه به نیازها و مسائل ترافیکی موجود می توان به طور خلاصه وظایف مهم زیر را برای مهندسین ترافیک برشمرد:

مطالعه مشخصات ترافیک:شامل روشهای انجام مطالعات ترافیکی برای تعیین خصوصیات جریان ترافیکی و درک خصوصیات اساسی رانندگان و وسایل نقلیه به عنوان اجزاء اصلی تشکیل دهنده ترافیک است.

عمدتا موضوع این مطالعات خصوصیات استفاده کنندگان از راه و وسایل نقلیه ، سرعت ، زمان سفر ، تاخیر ، مطالعه مبدا و مقصد ، حجم ترافیک ، چگالی ترافیک ، ظرفیت ، پارکینگ ، تصادف ، سیستم حمل و نقل عمومی و… می باشد.

– طرح هندسی:این وظیفه شامل طرح انواع خیابان های جدید ، توسعه تسهیلات موجود ، جداسازی مسیرها ، طراحی انواع تقاطع ، طرح پارکینگهای غیر خیابانی و… به منظور افزایش ظرفیت و ایمنی حمل و نقل و ترافیک می باشد.

عملکرد ترافیکی:این وظیفه شامل شناخت و آشنایی با معیارها ، مقررات و سیستم های کنترل ترافیک جهت استفاده برای تنظیم حرکت ترافیک قرار می گیرد. همچنین شامل طراحی ، جانمائی و نظارت بر نصب انواع علائم عمودی(تابلوهاو…)، علائم افقی(انواع خط کشی ها ، گل میخ ، چشم گربه ای و…)، انواع تجهیزات ایمنی ، چراغ های راهنمایی و…بر اساس ضوابط و استانداردهای موجود می باشد.

برنامه ریزی ترافیک:حل مسائل و مشکلات حمل و نقل شهری نظیر غالب مسائل و مشکلات اجتماعی مستلزم مطالعه و برنامه ریزی اصولی و مداوم است. این بخش شامل برنامه ریزی تسهیلات ترافیکی است که برای این کار نیاز به هماهنگی بین مهندس ترافیک و برنامه ریز شهری وجود دارد. این برنامه ها می تواند شامل مواردی از قبیل برنامه های بلند مدت برای شبکه راه‌ها ، سیستم های حمل و نقل عمومی ، پارکینگ ها و پایانه ها و همچنین ارزیابی اثرات محیطی بر تغییرات لازم در این برنامه‌ها باشد.

– مدیریت ترافیک:هدف اساسی مدیریت ترافیک بکار بردن روش ها و اقداماتی برای بهترین و بیشترین استفاده از امکانات و تاسیسات موجود ، بهبود وضع خیابان ها و افزایش ایمنی است بدون آنکه به محیط زیست لطمه ای وارد شود.(دامنه عمل مدیریت ترافیک ممکن است از موضوعی کوچک و محلی نظیر بررسی و بهبود وضع ترافیک در یک تقاطع تا کل سیستم ترابری شهری و یا حتی منطقه ای را دربر گیرد.)

**شرح خدمات مهندسین ترافیک :برای طراحی و توسعه شهرها بر اساس الگوی حمل و نقل کارا و ایمن لازم است از تخصص مهندسین ترافیک در زمینه های مختلف برنامه ریزی و طراحی شهری ، طراحی و اجرای ساختمانها بهره برده شود. بر این اساس خدمات این مهندسین را از نظر ملاحظات حمل و نقل و ترافیک می توان در امور مربوطه به چهار بخش ۱)ساختمان  ۲)تفکیک اراضی  ۳) توسعه شهری و شهرسازی  ۴)کارشناسی عمومی  تعریف نمود.

با توجه با اینکه یکی از علل اصلی ایجاد تراکم ترافیک در شهرها افزایش تراکم کاربری ها و مکان یابی نامناسب مراکز با تولید و جذب سفر بالا بدون در نظرگیری ملاحظات حمل و نقل و ترافیک است و این عامل موجب بروز نارسایی های شدید در حمل و نقل و خدمات شهری گردیده است لازم است مهندسین ترافیک درامر ساخت و ساز نقش موثری داشته باشند. بر این اساس شرح خدمات مهندسین ترافیک برای صدور دستور نقشه ساختمان به اختصار عبارت است از:- مطالعه تاثیرات ساختمان در حجم ترافیک- مطالعه تاثیرات ساخمان در کارایی شبکه ارتباطی مجاور در محدوده حوزه نفوذ ساختمان- تهیه نقشه هدایت وسایل نقلیه و عابرین پیاده در اطراف کارگاه ساختمانی- برآورد پارکینگ مورد نیاز ساختمان با توجه به سفرسازی ساختمان و ضوابط شهرسازی- تهیه طرح نحوه تردد وسایل نقلیه و عابرین پیاده پس از احداث ساختمان